Opera bio

 

Operaprogram for 2017 – 18.
Operabrochuren er udkommet. Kan fås i Snurretoppen og på bibliotekerne.
Bemærk tiderne, der også indeholder eftermiddagsforestillinger.
Bemærk ! Fejl i brochuren. D. 25 marts vises BARBEREN I SEVILLA kl. 15.

12. nov. kl. 15.00: RIGOLETTO fra fra operaen i Sidney.
Siden premieren i Venedig i 1851 har Rigoletto været en af de mest elskede operaer.  Drivkraften i Verdis gribende drama Rigoletto er frustrationer, ung kærlighed og skæbnesvanger hævn. Operaen fortæller den tragiske historie om den pukkelryggede hofnar Rigoletto, der kæmper for at skærme sin elskede datter fra virkelighedens skuffelser og sorger. De gode intentioner slår dog grueligt fejl.

Handlingen i operaen Rigoletto finder sted i hertugbyen Mantova i 1500-tallet.
1. akt – 1. scene Der er fest i hertugpaladset, og den elskovs-syge hertug beretter om en ukendt skønhed, han har set i kirken, inden han begynder at gøre kur til en grevinde, mens hendes mand ser hjælpeløst til. Den pukkelryggede hofnar Rigoletto gør nar af greven, der går efter hertugen og sin kone. Siden foreslår Rigoletto, at hertugen “skiller” sig af med greven, for at få frit spil med konen. Greven og de andre hoffolk er irriterede over Rigolettos bemærkninger, men nu forstyrres festen af en anden greve – Monterone, der anklager hertugen for at have bortført og vanæret hans datter. Rigoletto svarer ham hånligt på hertugens vegne. Monterone bliver dybt fornærmet og forbander såvel hertugen som Rigoletto, hvilket tydeligvis ryster Rigoletto. Greven føres bort i lænker.
1. akt. – 2. scene Rigolettos hus På vejen hjem møder Rigoletto lejemorderen Sparafucile, der tilbyder ham sine tjenester. Rigoletto er ikke interesseret, men udspørger dog lejemorderen Rigoletto har selv en datter, som han gør alt for at beskytte mod de pigeglade mænd i byen. Gilda får dog lov til at gå i kirke om søndagen, og her har hun naturligvis set en ung mand, som hun har forelsket sig i. Den unge mand, som Gilda har kastet sine øjne på er ingen anden end hertugen i forklædning, og hertugen gengælder hendes interesse. Han sniger sig i sin forklædning ind til Gilda, lader som om han er en fattig men ærlig ungersvend, og erklærer hende sin kærlighed. Udenfor er hertugens mænd samlede for at hævne Rigolottos syrlige bemærkninger, og i den tro, at de bortfører hofnarrens elskerinde som hævn, bliver Gilda bortført.
2. akt Hertugpaladset Hertugen opdager, at hans mænd har bortført Gilda, og han skynder sig til hende, og giver besked om, at han ikke vil forstyrres resten af natten. Rigoletto er i mellemtiden kommet op på paladset, og han forstår, at Gilda er i hænderne på den elskovssyge hertug. Han trygler mændene ved hoffet om at hjælpe ham med at befri datteren, men de tror, Gilda er Rigolettos elskerinde. Gilda kommer ind, og erklærer, at hun stadig elsker hertugen, men Rigolotto sværger at hævne den tabte dyd.
3. akt En kro udenfor bymuren Rigoletto og Gilda kigger gennem et hul i muren til Sparfuciles kro, for at Gilda kan forstå, at hertugen er en troløs sjæl. Hertugen synger om kvinders ustadighed, og begynder at lægge an på Sparafuciles søster Maddalena. Rigolotto sender Gilda til Verona, og betaler Sparafucile halvdelen af den aftalte sum for mordet på hertugen. Hertugen er gået i seng, og Maddalena, der er blevet forelsket i ham beder ham om at forlade kroen, men det vil han ikke. Maddalene beder broren om ikke at myrde hertugen, og Sparafucile lover, at hvis en fremmed banker på døren inden midnat, vil han myrde den fremmede i stedet for, vel vidende, at der er en storm på vej, og at ingen begiver sig ud i det vejr. Den samtale overhører Gilda, der ikke har fulgt farens ordre om at rejse til Verona, og hun beslutter at ofre sit liv for hertugen, som hun stadig elsker. Hun banker på døren, og bliver myrdet i hans sted. Da Rigoletto ved midnat kommer for at hente liget, forslår morderen, at de straks kaster sækken i floden, men Rigoletto vil nyde sin hævn.

Da han slæber afsted med sækken hører han dog pludselig hertugens sang, og mens han flår sækken op, oplyses Gildas ansigt af et lyn. Gilda kommer til bevidstshed et kort øjeblik, og beder om tilgivelse, inden hun dør. Grev Monterones forbandelse er dermed gået i opfyldelse. -syl

16. dec. kl. 15.00 : NØDDEKNÆKKEREN (ballet) fra Wiener Statsoper.
Ethvert barn bør se Nøddeknækkeren mindst én gang. Og denne nye Nøddeknækker fra Wien-statsoperaen er ikke noget dårligt valg. Flotte kostumer, officersuniformer og store kjoler fra det 19. århundrede. Soldaterne er talrige, og der er husarer på heste.  Særligt charmerende er alle børnene. Der er snesevis af dem i balsalsscenen, og at se så mange andre børn på scenen vil helt sikkert glæde børn blandt publikum. I sidste ende er scenen er lige så meget et spejl for børn, som det er for de voksne. Det er en russisk udgave af Rudolf Nureyev.  Fra: Wiener Statsopera.

22. jan. kl. 19.30  : LOHENGRIN fra Semper Operaen i Dresden.
En de helt store operabegivenheder i 2015 var Lohengrin på Semper operaen med Anna Netrebko og Piotr Beczala, begge debuterende i Wagnerroller. Dirigeret af Christian Thielemann blev forestillingen mødt med stående ovationer fra publikum og en lige så stor anerkendelse fra kritikerne: “Ren lyksalighed! Aldrig endt applaus!” Anna Netrebkos debut som Elsa var en af de store forventede musikalske begivenheder: “Sopranen sang en frodig, modent lydende Elsa med ubestridelige bel canto skygger, helt hjemme i Wagners romantiske univers.” Om Piotr Beczała: ”Denne var næsten perfekt i titelrollen.”  Også de øvrige medvirkende var fremragende. Fra: Semperoper, Dresden.

13. feb. kl. 19.30 : COPPELIA (ballet) med Den australske Ballet.
Coppélia er historien om en vaks ung pige, Swanilda og hendes forlovede Franz, en smuk mekanisk dukke Coppélia og dukkemageren Dr. Coppelius. Franz forelsker sig i dukken, som han tror er dukkemagerens datter. Swanilda ser Franz kysse Coppélia, men opdager at hun er en dukke. Hun forklæder sig som dukken og træder ind i Dr. Coppelius’ magiske univers for at vinde Franz tilbage.

25. mar.kl. 15.00 : BARBEREN I SEVILLA fra The National Opera i London.
Der er kærlighed i luften i Sevilla. Der er også begær, bedrag og nogle skumle planer – og først og fremmest en glad barber, om med lidt lune og lidt held nok skal sørge for, at alle forviklinger bliver løst, og de elskende får hinanden til slut. Rossini var en af sin tids mest populære komponister, ikke mindst på grund af en perlerække af letgenkendelige melodier, som folk kunne nynne med på

Tidligere forestillinger:
24. okt. kl. 20.00 : MASKEBALLET direkte fra operaen Liceu i Barcelona.
25. sep. kl. 19.30 : NABUCCO fra operaen i Liege
    

 

Comments are closed.